Profesjonalne fotografie wnętrz umożliwią uzyskanie lepszej ceny za mieszkanie lub dom, a na pewno skrócą negocjacje. Jeśli nie masz czasu na poznawanie podstaw tworzenia i obrabiania fotografii architektury domów i mieszkań – może to czas na przekazanie tej sprawy komuś innemu? W końcu przecież chodzi o dorobek całego życia.
PROFESJONALNE FOTOGRAFIE WNĘTRZ
Jak zatem rozpoznać czy fotograf faktycznie wykonuje profesjonalne fotografie wnętrz? Jest kilka spraw, na które warto zwrócić uwagę w tego rodzaju fotografii:
- Proste ściany to pilnowanie schodzących się linii horyzontu, pionów, linii sufitu równo stojących mebli. Statyw jest naturalną koniecznością, poziomica fotograficzna bardzo się przydaje jak rónież własne oczy i spostrzegawczość.
- Szerokie kadry to oczywiście szerokokątny obiektyw – przynajmniej 10 – 15 mm – potrzebny jest o jasnym świetle, bo zdjęcia są we wnętrzach, więc sprzęt nie jest tani. Tańsze obiektywy dość często zakrzywiają linie na brzegach zdjęć, zniekształcając proste linie.
- Światło – są dwie szkoły albo zapalamy wszystkie źródła światła doświetlając również światłem lampy aparatu. Daje nam to różny balans bieli w miejscach oświetlanych przez różne źródła światła. Nie wygląda to dobrze. Różne temperatury barw świateł dają lekkie zamieszanie w balansie bieli więc telewizor i różnego rodzaju światła – wyłączamy. Wyłączone źródła światła oznacza dłuższe czasy naświetlania, czyli obowiązkowy statyw i pilot do wyzwalania migawki oraz więcej czasu na obróbkę w postprodukcji.
- Porządek jest bardzo istotny aby ukazać jak najwięcej elegancko poukładanej przestrzeni.
Fotografię architektury wnętrz możemy podzielić na zdjęcia wnętrz mieszkań i domów oraz na zdjęcia wnętrz lokali usługowych – użyteczności publicznej.
FOTOGRAFIA DOMÓW I MIESZKAŃ
Fotografowanie mieszkań i domów daje przyjemność obcowania z pomysłowością architekta jego estetyką i wyczuciem pięknem właścicieli. Ładne wnętrza zawdzięczają swoje piękno detalom, ciekawemu rozplanowaniu mebli oraz światłu. Rozplanowanie źródeł światła względem okien rysuje nam wnętrze każdego domu i mieszkania.
Zakres intensywności świateł – może być bardzo szeroki. Często widzimy na zdjęciach prześwietlone okna i dobrze naświetlne wnętrza, lub odwrotnie – niedoświetlone wnętrza i dobrzenaswitlone okna. Dlatego w takich sytuacjach wykonuję serię zdjęć – niedoświetlone, poprawnie naświetlone i jedno prześwietlone. Łączę je w programie do obróbki, przez co uzyskuję lepszy zakres edycji.
Nieco inną temperaturę barw mają pomieszczenia bez okien: łazienka, garderoba. Nie ma tam okien więc wymagają innych ustawień do światła sztucznego. Warto odgadnąć intencje projektującego wnętrza – gdzie chciał pokazać symetrię pomieszczenia, a gdzie chciał w sposób interesujący ją złamać. Zwracam uwagę na zamysł projektanta wnętrz, zwrócić uwagę widowni na to co wg. niego było istotne.
W przypadku pomieszczeń dziecinnych staram się łamać porządek zasad. Dobrze jest dodać jakąś żywą istotę: psa, kota, dziecko i ze dwie zabawki – to znacznie zmiękcza odbiór pomieszczeń. Fotografia nabiera bardziej ciepłego charakteru i wiele przyjemniej się je odbiera.
FOTOGRAFIA LOKALI I BIUR
W przypadku fotografii lokali usługowych, kiedy to możliwe – lubię pokazywać żywych ludzi, którzy pracują. Mając problemy z uzyskaniem ich zgody rozmywam widok dłuższym czasem naświetlania, tak aby widoczny był ruch i główne elementy wnętrza. Biura, restauracje, kluby z pustymi pomieszczeniami wyglądają smutno i niezbyt nienaturalnie. Ludzie nie mogą być głównym obiektem zdjęć ale powinni stanowić tło dla głównego tematu zdjęć architektonicznych
We wszystkich tych miejscach poważniejszy problem stanowi światło. Operuję sprzętem, który nawet przy wysokich czułościach ISO oddaje fotografie wysokiej jakości. W innych przypadkach, gdy ruch nie jest najważeniejszy, stosuję długie czas naświetlania lub doświetlanie dodatkowymi źródłami.