w]

Z dość dużą dokładnością można określić początki fotografii mody. W 1856r Francuz Adolphy Braun, wydał album z 288 zdjęciami Księżniczki Virginii Oldoini, Countess di Castiglione. Żyła ona w Toscanii na dworze Napoleona III. Fotografia mody, potoczyła się później bardzo szybko w wielu różnych odmianach i konwencjach dość szybko i szeroko. Każdy – szczególnie płeć piękna – chciał powielać, nadążać, utożsamiać się z najnowszymi wzorcami mody, które mógł oglądać tylko na fotografiach mody. Trudno się jednak dziwić, gdyż podążanie za kanonami piękna jest potrzebą szczególnie dziś widoczną. Fotografia mody oraz jej środki przekazu, w tamtych czasach, porównując do dzisiejszych, były wprost żadne. Marki modowe wydawały własne katalogi i czasopisma. Magazyny dla kobiet prześcigały się w prezentowaniu sławnych osób i fotografowaniu strojów aby odnaleźć i wykreować nowe kanony mody i piękna. Fotografia mody miała na celu właśnie wykreowania nowych nurtów mody. Każdy chce spijać śmietankę bycia pierwszym wśród projektantów mody.

SPÓJNOŚĆ W FOTOGRAFII MODY

Podczas fotografowania mody najistotniejsza jest dla mnie symbioza pomiędzy: urodą modelki, jej makijażem oraz oraz stylizacją. Dopiero gdy te trzy elementy współgrają ze sobą dochodzi do czegoś fascynującego. Decydujące zdanie ma tu słowo “współgrają”. Pełna spójność postrzegania piękna, jego rozumienia przez fotografa, wizażystkę no i modelkę. Konieczna jest jeszcze świadomość własnego ciała modelki i umiejętność jej autoprezentacji w zgodzie ze stylizacją i tematem fotografii modowej.

[/vc_row]
Fotografia mody
Fotografia mody

Nie są to warunki zabójczo konieczne. Łamanie pewnych konwencji jest dopuszczalne gdy wartością nadrzędną fotografii modowej staje się konkretny przekaz, komunikat, a nie moda sama w sobie.

Jako fotograf mody jestem otwarty na wiele nowych odłamów i nurtów mody, które powstają ostatnimi czasy.

Można próbować też je współtworzyć ale bez wsparcia producentów mody szanse są bliskie zeru. Sesje fashion to gra zespołowa. Należy umieć porozumieć się z modelką, wizażystką, czasem też fryzjerką oraz asystentami. Każdy ma na to swoje indywidualne podejście, które czasem się sprawdza. Zgrać wszystko w czasie, miejscu i przekazać swój pomysł na zdjęcie  – wymaga sporych zdolności organizacyjnych.

W ramach modowej sesji zdjęciowej rozróżniamy kilka odłamów fotografii: fashion, glamour, nagość zakryta, sensual/boudoir, beauty, street fashion – lifestyle.

RODZAJE FOTOGRAFII MODY

Definicje poniższych stylów fotografii modowej są moimi subiektywnymi podejściami do tematu. Możecie widzieć je nieco inaczej lub z nich korzystać, do czego zapraszam.

Fotografia fashion

Fotografia której głównym jest przedstawienie przede wszystkim mody, kolekcji, poszczególnych ubrań. Modelka nie jest tu najważniejsza. Istotne jest ukazanie atrakcyjności garderoby. Ta grupa fotografii mody poszła w dwu kierunkach. Pierwszy jest klasycznym fotografowaniem garderoby do celów masowej sprzedaży na stronach i w katalogach. Drugi rozwinął się w charakter artystycznych ujęć w których najważniejsza jest pewna historia opowiadana fotografią fashion. Garderoba jak i modelka schodzą na dalszy plan natomiast wyrazistości i komunikatu dodaje tło – sceneria, akcesoria, pogoda. Tego rodzaju zdjęcia wykorzystywane są w magazynach i czasopismach gdzie są kreatywnym uzupełnieniem treści artykułu.

FOTOGRAFIA  MODY – RODZAJE

Glamour

Zdjęcia modowe stylizowane na zmysłowość i sexapeal. W związku że są to zdjęcia ociekające seksem ale nie przedstawiające ciała w sposób wulgarny – można je znaleźć w lepszej jakości magazynach dla Panów. Tego rodzaju sesje zdjęciowe przyciągają uwagę głównie do bielizny, drogiej damskiej odzieży, ale i do ciepłych słonecznych miejsc odpoczynku wakacyjnego.

Nagość zakryta

to często również fotografia modowa, gdzie coś co jest teoretycznie tylko zakryte. Operuje cienkimi materiałami, ażurami i oczywiście kobiecym ciałem które naturalnie ma przyciągać uwagę, przeważnie w celach reklamowych.

Sunsual/boudoir

Są bardzo podobnymi stylami, które rzadko są rozróżniane. Styl dość podobny do glamour jednak ciało kobiety w tym przypadku jest ukryte pod bardzo wysmakowaną, delikatną bielizną typu: koronkowa biała bielizna, pończocha, podomka. Celem tego stylu jest ukazanie intymnego klimatu ale i seksualnej i lekko sypialnianej atmosfery.

Beauty

Nieskazitelnie gładka cera, jasna i powabna twarz z atrakcyjnym makijażem i już wiemy, że wszystkie reklamy kosmetyków i  salonów piękności wykorzystują ten styl do własnych celów reklamowych.

Street fashion i lifestyle

Tematyką tych zdjęć jest miłe spędzanie wolnego czasu, na dyskotece, na plaży, przy ognisku, w tle zachodzącego słońca i przy dźwiękach muzyki. Uśmiechnięte twarze, biegające małe pudelki i drinki w rękach. Gdzie jest tu moda? – w reklamie ubrań typu casual, w których młodzież chce czuć się wygodnie, być sobą i bawić się do końca dni swej młodości. Fotografie lifestylowe zahaczają o odrealniony świat bezkresnej radości i pięknych ubrań. Reklama kieruje się innymi zasadami niż zdrowy rozsądek.

Fotografia mody może być wesoła
Fotografia street fashion
Fotografia street fashion

STREET FASHION ODMIANA FOTOGRAFII MODY

Street fashion jest ciekawym zjawiskiem. Ludzie ubrani w casualowe ubrania często wyglądają bardziej atrakcyjnie, od tych które są specjalnie przygotowywane na sesje zdjęciowe. Są w nich bardziej naturalni i swobodni, widać że czują się w nich dobrze i dlatego zachowują się swobodnie. Ta naturalność i współistnienie rodzaju mody ze swobodą ruchów daje swego rodzaju piękno, które dla innych trudno osiągnąć w specjalnie dobranych kostiumach, czy stylizacjach.

Dlatego tak ważne jest, aby także w rodzinnych sesjach fotograficznych ludzie czuli się swobodnie i naturalnie, ponieważ wtedy łatwiej jest wydobyć ich naturalne piękno.