Nie jest odkryciem że fotografia reklamowa ma sprzedawać. Żeby to osiągnąć musi zainteresować lub spełniać potrzeby. Ale przede wszystkim musi mówić do klienta i to jego językiem. Fotografia reklamowa ma mówić o walorach użytkowych i estetycznych. Fotografia produktowa musi pokazywać jak największą ilość szczegółów, które są istotne dla klienta.

Podobno jedno zdjęcie jest lepsze od tysiąca słów – jasne. Ale chodzi o to by zdjęcie reklamowe miało do powiedzenia coś nieco głębszego niż plakaty i banery typu „łał jak tu tanio” czy „patrz jaka jestem seksowna – wymień opony, kup miał węglowy”.

Dziś wszyscy na siłę szukają tzw. efektu wow. Fotografia reklamowa osiąga go dzięki jednemu z narzędzi: humor, seksualna atrakcyjność, czystość formy czyli techniczna doskonałość, walory artystyczne. Najlepiej jednak jak posiada kompozycję kilku takich elementów. Tylko wtedy, jak to mówią: fotografia sprzedaje.

NA CZYM POLEGA FOTOGRAFIA REKLAMOWA?

Fotografia reklamowa to użycie wizualnego środka wyrazu w celu dotarcia z właściwym przekazem do właściwej grupy targetowej. Czyli spragnionych napoić a głodnych nakarmić – czy jakoś tak. Fotografia reklamowa często też powiela pisemny przekaz marketingowy poto aby go uwiarygodnić.

Fotografia reklamowa aby wzbudzić zainteresowanie sięga też po artystyczne środki wyrazu – dlatego zdjęcia mogą być mocno zmodyfikowane w postprodukcji – nawet odrealnione w celu osiągnięcia określonego nastroju. Fotografia reklamowa może aspirować do dzieł artystycznych takich jak np kolejne wydania kalendarza Pirelli. Fotografia reklamowa musi budzić kontrowersje jak całujące się zakonnice, czy lesbijki z dzieckiem w reklamach Benettona. Musi wywoływać dyskusje nawet te nie przychylne (tzw. “buzz”) -“nie ważne jak, byle o nas mówili” to jedna z dewiz strategii marketingowych. Fotografia reklamowa musi wywoływać jakieś emocje: śmieszyć, bawić, zastanawiać, zniesmaczać, złościć, intrygować lub zachwycać.

Fotografie reklamowe podlegają również marketingowym zasadom. Muszą brać pod uwagę segment odbiorców jego potrzeby i preferencje, powinny uwzględniać charakter grupy odbiorców w doborze komunikatu by mówić językiem tej właśnie grupy.

TYPY FOTOGRAFII REKLAMOWEJ

Typologia samej fotografii jest uzależniona od kryteriów jakie przyjmiemy. Jeśli chodzi o końcowy fizyczny cel jej wykorzystania – mogą to być druk, social media, telewizja, outdoor. Jeśli kryteriami będą obszary marketingu w jakim Fotografia reklamowa jest wykorzystywana mamy: w merchindisingu, w korespondencji drukowanej czy elektronicznej, w materiałach promocyjnych na ulotkach, w broszurach. Najbardziej popularnym medium jast obecnie internet, więc forma ich odbioru na komputerach i smartphonach jest najczęstszą.  Strony internetowe, sklepy, blogi, czy wszechobecne google ads. powinny ociekają zdjęciami reklamowymi. Media społecznościowe i reklamy w sieci również korzystają ze zdjęć i ich siły przyciągania. Cały internet stoi fotografią, grafiką i treściami – dokładnie w takiej kolejności ważności. Jednak każde z tych miejsc posiada swoje charakterystyczne zasady tworzenia i nie wszystkimi się tu podzielę 🙂

W związku z obszarami wykorzystania fotografii dla biznesu, możemy mówić o fotografii produktowej, kulinarnej, modowej, biznesowo – wizerunkowej.

FOTOGRAFIA PRODUKTOWA

Moje podejście do fotografii produktowej opiera się o najwyższy poziom realizmu. Nie opieram się na filtrach czy presetach bo to nie jest praca tyklo kopiowanie. Postprodukcje moich zdjęć to głównie faktyczne światło i barwy realnego produktu bez bajkowych teł czy przerabiania faktycznych produktów.

Fotografia produktowa jest jednym z rodzajów fotografii reklamowej. Jej zadaniem jest wzbudzenie zaufania poprzez dokładne, rzetelne ale i atrakcyjne przedstawienie produktów w sposób realistyczny. Atrakcyjność zdjęć ma właśnie przykuć uwagę klienta i zatrzymać na kilka sekund dłużej niż na zdjęciach konkurencyjnych. Ważna jest ostrość, barwa, atrakcyjne tło lub jego zupełny brak i przede wszystkim dobre oświetlenie. Reklamowane produkty często występują w zestawach, czasem z udziałem ludzi, często z dodatkowymi akcesoriami. Najczęściej jednak fotografia produktowa jest na białym tle bez żadnych dodatkowych elementów. Jedynym minusem w takich zdjęciach jest brak odniesienia do rozmiarów produktu.  Czasem dodajemy więc charakterystyczne akcesoria których wielkości domyślamy się jak np moneta czy zapałka.

fotografia PRODUKTOWA

FOTOGRAFIA KULINARNA

FOTOGRAFIA KULINARNA

Produkty kulinarne na zdjęciach mają jeden podstawowy cel – wyglądać apetycznie i smacznie, tak aby powodować pracę kubków smakowych. Wtórnym celem jest również taki dobór barw produktów aby żyły w pewnej charakterystycznej symbiozie. Barwy fotografii kulinarnej muszą akcentować główne lub najciekawsze składniki produktów. Często nad potrawami dokonuje się specjalnych zabiegów aby wyglądały bardziej apetycznie: smaruje się je tłuszczami czy spryskuje wodą – chodzi o to by lepiej oddawały odbite barwy.

FOTOGRAFIA MODOWA

Ilość sklepów, galerii i marek odzieżowych jest dla mnie zagadką. Wszystko jednak trzeba zaprezentować w katalogach, na stronach internetowych, na plakatach i billboardach. Celem fotografii modowej jest… właśnie przyciągnięcie uwagi atrakcyjną prezentacją produktów modowych. Wydaje się że atrakcyjność modelki jest tu kluczowym wyznacznikiem, ale to nie prawda, przynajmniej nie cała. Liczy się proporcjonalna budowa ciała i umiejętne wyczucie, oka aparatu jak i świadomość swojego ciała, jego dobrych i słabszych stron. To ostatnie, dobry fotograf jest w stanie ocenić i wiele doradzić podczas sesji.

FOTOGRAFIA MODOWA

FOTOGRAFIA BIZNESOWA

FOTOGRAFIA BIZNESOWA – WIZERUNKOWA

O zaufaniu do nowego biznesu decyduje również wizerunek szefa. Pomimo że stereotypowe ocenianie biznesu po wyglądzie szefa jest totalną pułapką. Lecz jeśli szef ma reprezentacyjny i wygląd, dlaczego nie dodać jego zdjęcia jako elementu, który doda wiele do kwestii zaufania do firmy? Klienci decydując się na współpracę z nową firmą często oceniają po tym co widzą nie znając bardziej profesjonalnych kryteriów. Wizerunek fachowca w profesjonalnych wnętrzach czy przy narzędziach pracy, na pewno przybliży naszym klientom charakter naszej pracy. Gdy ktoś decyduje się na pokazanie swojego biznesowego wizerunku – staje się na pewno nieco bardziej przyjaznym biznesmenem w porównaniu, z tym który kryje się za wypełnionymi tekstem stronami i zdjęciami z photo stocków. Nie rozumiem dlaczego tak rzadko widzę zdjęcia w mailach, na stronach firmowych czy w katalogach. Nic tak nie przyciąga uwagi jak twarze. A kiedy dodatkowo są godne zaufania – tym bardziej trzeba się pokazać światu.